Možno aj pre tých, ktorí za posledné roky nevyprodukovali žiadny drobný stavebný odpad a budú túto informáciu potrebovať a možno aj pre to, aby ľudia, ktorí drobný stavebný odpad neprodukujú vedeli, že zákon na nich pamätal a obec ich právo bráni aj za cenu častých slovných atakov.
Podľa staršieho znenia zákona o odpadoch mala obec zahrnúť náklady na drobný stavebný odpad (DSO) do miestneho poplatku za komunálne odpady a DSO. Množstvo DSO bolo limitované na 1 m3 na osobu a rok. Drobný stavebný odpad teda bol spoplatnený, ale platba bola skrytá v celkovom miestnom poplatku a bola nespravodlivá voči tým, ktorí v danom roku žiaden DSO nevyprodukovali.
Novelizácia zákona o odpadoch zmenila vymedzenie DSO. Ustanovilo sa, že ide o odpad z činnosti, ktorú vykonávala fyzická osoba priamo, alebo iná fyzická alebo právnická osoba (napr. stavebná firma) túto činnosť vykonáva pre fyzickú osobu. Obec podľa § 81 ods. 20 zaviedla pre DSO množstvový zber, pri ktorom sa platí miestny poplatok v priamej závislosti od množstva vyprodukovaného odpadu.
Nie je teda pravdou, že sa zaviedlo spoplatnenie DSO, pretože za DSO sa miestny poplatok platil aj podľa pôvodného zákona, len skrytou formou. Legislatíva zaviedla iba jeho spravodlivé spoplatnenie iba pre tých, ktorí tento odpad produkujú.
V praxi sa poplatok za DSO uplatňuje tak, že fyzická osoba, ktorá vykonáva bežné udržiavacie práce (napr. výmena obkladov vo WC), zanesie odpad z týchto prác na zberné miesto a zaplatí miestny poplatok podľa sadzby ustanovenej vo VZN. Poplatok za DSO poplatník uhrádza v hotovosti priamo na zbernom mieste správcovi dane alebo poverenému zamestnancovi obce, o čom sa poplatníkovi následne vydá aj príjmový pokladničný doklad. Poplatok za DSO sa určuje za skutočne odovzdané množstvo a nie ako ročný paušál.
Ako pomôcku uverejnilo Ministerstvo životného prostredia na svojej internetovej stránke Orientačnú prepočtovú tabuľku drobných stavebných odpadov, ktorá je zverejnená aj na stránke obce v sekcii Zber odpadu-zberné miesto.
Uvedená zmena funguje už niekoľko rokov, nie je to zmena posledných piatich rokov. Stále sa však nájdu občania, ktorí odmietajú poplatok platiť a chcú náklady za svoj DSO „rozpustiť“ do poplatku za odpad všetkých občanov.
Obdobne to funguje s veľkorozmerovým komunálnym odpadom. Pokiaľ máte odpad (napr. matrace), ktorý sa nezmestí do nádoby na odpad, máte možnosť odpad odovzdať na zbernom mieste. Za takýto odpad sa rovnako platí poplatok na mieste, nakoľko ide o komunálny odpad, ktorý bol vyprodukovaný nad stanované množstvo Vašej domácnosti alebo osoby. Zákon sa postavil na stranu tých, ktorí odpad neprodukujú a teda je nespravodlivé, aby za neho v rámci poplatku za odpady a DSO platili.
Zavedením váženého zberu komunálneho odpadu sa môže systém výberu poplatkov ešte viac zefektívniť tak, aby ľudia, ktorí odpad neprodukujú, neplatili za odvoz odpadu niekoho iného, ktorý momentálne produkuje odpad napríklad pri rekonštrukcii domácnosti.
Tak DROBNÝ STAVEBNÝ ODPAD AKO AJ VEĽKOROZMEROVÝ ODPAD NIE SÚ SEPAROVATEĽNÉ ZLOŽKY KOMUNÁLNEHO ODPADU, TEDA NEZVYŠUJÚ PERCENTO SEPARÁCIE, práve naopak. Zavedenie ich zberu na zbernom mieste je iba adresnejším spôsobom výberu poplatku za ich odvoz a likvidáciu iba pre tých, ktorí odpad produkujú.
Novela zákona o odpadoch tiež zadefinovala pojem stavebný odpad (odlišné od drobný stavebný odpad!) a určila spôsob jeho likvidácie. Stavebným odpadom je odpad vznikajúci činnosťou, na ktorú bolo potrebné vydanie stavebného povolenia alebo ohlásenia stavby. Takýto odpad nemôže byť odovzdaný na zberné miesto, ale pri jeho likvidácií je potrebné postupovať podľa zákona o odpadoch.
Po | Ut | St | Št | Pia | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |